Παιδί και Ακοή
Γνωρίζοντας την παιδική ακοή
Ανακαλύπτοντας τον κόσμο γύρω του, κάθε αίσθηση προσθέτει στοιχεία στην ανάπτυξη ενός παιδιού
Μαθαίνοντας να ακούμε
Τα μωρά πρέπει να μάθουν πώς να χρησιμοποιούν την ακοή τους για να χτίσουν τα θεμέλια της επικοινωνίας
Εντοπισμός της διεύθυνσης του ήχου
Μία από τις πρώτες και πιο εύκολες ακουστικές δεξιότητες που πρέπει να παρατηρήσετε στο μωρό σας, είναι ο ηχητικός εντοπισμός – η ικανότητα να εντοπίζει την διεύθυνση της πηγής του ήχου. Επειδή ακούμε μέσω δύο αυτιών (αμφοτερόπλευρα), μπορούμε να εντοπίσουμε τους ήχους με εξαιρετική ακρίβεια.
Παρατηρώντας την ικανότητα ηχητικού εντοπισμού του παιδιού
Γενικά, τα νεογέννητα κουνούν ή ανοίγουν διάπλατα τα μάτια τους όταν ακούν έναν δυνατό ήχο. Αυτό ονομάζεται «ξαφνικό αντανακλαστικό» και πολλοί δυνατοί ήχοι προκαλούν αυτήν την αντίδραση.
Όταν το παιδί σας είναι πέντε έως έξι μηνών περίπου, μπορείτε να παρατηρήσετε καλύτερα την αληθινή απόκριση για τη διεύθυνση του ήχου, προκαλώντας χαμηλούς ήχους πίσω ή δίπλα από το παιδί, ενώ κοιτάει μπροστά. Μια μικρή κίνηση της κουδουνίστρας ή ένας ψίθυρος, θα πρέπει να προκαλέσει το μωρό σας να γυρίσει το κεφάλι του προς τον ήχο. Είναι πολύ σημαντικό να δείτε πόσο καλά αποκρίνεται το μωρό σας σε χαμηλούς ήχους (όπως ακούγεται το «σ»).
Επιδεικνύει κατανόηση απλών λέξεων, όπως «μαμά», «μπαμπάς», «όχι», «γεια».
Το βάβισμα (μπαμπαλισμός) θα πρέπει να θυμίζει ομιλία, με μονές συλλαβές σε σειρά «μπα-μπα-μπα». Οι πρώτες αναγνωρίσιμες λέξεις εμφανίζονται κοντά σε αυτή την ηλικία.
Λέει μία ή παραπάνω πραγματικές λέξεις
Κατανοεί απλές φράσεις, ζητάει οικεία αντικείμενα (χωρίς χειρονομίες) και δείχνει τα μέρη του σώματος. Έχει λεξιλόγιο 20–50 λέξεων και χρησιμοποιεί απλές φράσεις («όχι άλλο», «φύγε», «μαμά πάνω»)
Έχει λεξιλόγιο τουλάχιστον 150 λέξεων, σε συνδυασμό με την εμφάνιση απλών προτάσεων δύο λέξεων. Τα περισσότερα λόγια θα πρέπει να είναι κατανοητά από ενήλικες, που δεν είναι με τα παιδιά καθημερινά
Χρησιμοποιεί την ομιλία συνεχώς για να εκφράσει αυτό που θέλει, αντανακλά συναισθήματα, μεταφέρει πληροφορίες και κάνει ερωτήσεις. Ένα προσχολικό παιδί πρέπει να κατανοεί όλα όσα λέγονται. Το λεξιλόγιό του αυξάνεται από 1.000 έως 2.000 λέξεις, οι οποίες ενσωματώνονται σε πολύπλοκες και με νόημα προτάσεις. Κάθε ομιλία θα πρέπει να είναι σαφής και κατανοητή ως το τέλος αυτού του σταδίου ανάπτυξης.
Αν παρατηρήσετε ότι το παιδί σας έχει παρουσιάσει καθυστέρηση κατά 3 μήνες σε σχέση με τα παραπάνω αναπτυξιακά ορόσημα, σας συστήνουμε να γίνει άμεσα ακουστικός έλεγχος.
Μια από τις σημαντικότερες ενδείξεις της βαρηκοΐας είναι η καθυστέρηση στην ανάπτυξη ομιλίας και γλώσσας
Άλλες ενδείξεις ότι η ακοή δεν είναι φυσιολογική περιλαμβάνουν:
- Να μην γνωρίζει ότι κάποιος εκτός του οπτικού του πεδίου μιλάει, ειδικά όταν υπάρχουν μερικές αποσπάσεις της προσοχής
- Να δείχνει ξαφνιασμένος ή έκπληκτος, όταν συνειδητοποιεί ότι κάποιος είπε το όνομά του, ανεξάρτητα από το επίπεδο θορύβου
- Να κάθεται κοντά την τηλεόραση, όταν η ένταση είναι επαρκής για τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας
- Να αυξάνει την ένταση της τηλεόρασης ή του ραδιοφώνου σε ασυνήθιστα υψηλά επίπεδα
- Να μην ανταποκρίνεται στις φωνές στο τηλέφωνο και / ή να αλλάζει πλευρά (αυτί) συνεχώς
- Να μην αντιδρά σε έντονους, δυνατούς ήχους
- Αποτυχία νεογνικού ακοολογικού ελέγχου
- Οικογενειακό ιστορικό κληρονομικής νευροαισθητήριας βαρηκοΐας
- Συγγενείς λοιμώξεις, όπως ο κυταρρομεγαλοϊός, η ερυθρά, η σύφιλη, ο έρπης και η τοξοπλάσμωση
- Κρανιοπροσωπικές δυσπλασίες, συμπεριλαμβανομένων αυτών που επηρεάζουν το κρανίο και το πρόσωποI Βάρος γεννήσεως λιγότερο από 1.500 γραμμάρια
- Υψηλά επίπεδα ίκτερου που απαιτούν μετάγγιση
- Ορισμένες φαρμακευτικές αγωγές που περιέχουν αμινογλυσκοσίδες (όπως αντιβιωτικά σαν την γενταμυκίνη), που χρησιμοποιούνται σε πολλαπλές δόσεις ή σε συνδυασμό με διουρητικά, μπορούν να δημιουργήσουν βλάβη στο σύστημα ακοής μέσω τοξινών (ωτοτοξικά φάρμακα)
- Βακτηριακή μηνιγγίτιδα
- Γενικό σκορ υγείας (Apgar score) 0–4 το 1ο λεπτό ή 0–6 στα 5 λεπτά μετά τη γέννηση
- Μηχανική αναπνευστική υποστήριξη διάρκειας 5 ή περισσότερων ημερών
- Ευρήματα συνδεόμενα με σύνδρομα που είναι γνωστό οτι σχετίζονται με νευροαισθητήρια βαρηκοϊα
- Ανησυχία σχετιζόμενη με επικοινωνιακές και αναπτυξιακές καθυστερήσεις
- Βακτηριακή μηνιγγίτιδα και άλλες λοιμώξεις που είναι γνωστό οτι προκαλούν νευροαισθητήρια βαρηκοΐα
- Τραύματα κεφαλής, με συνοδή απώλεια αισθήσεων ή κρανιακής κάκωσης
- Εκκριτική μέση ωτίτιδα (υγρό), για 3 ή περισσότερους μήνες
Τι να κάνετε αν νομίζετε ότι το παιδί σας έχει πιθανόν απώλεια ακοής
Η απώλεια ακοής στα παιδιά μπορεί να προκληθεί από έναν αριθμό αιτιών και ασθενειών κατά την διάρκεια της κυήσεως, σε μικρό διάστημα μετά από την γέννηση ή κατά την διάρκεια της παιδικής ηλικίας. Σε μερικές περιπτώσεις, η απώλεια ακοής μπορεί να είναι κληρονομική, ενώ συχνά το αίτιο μπορεί να είναι άγνωστο.
Η ακοή δεν είναι ένα φαινόμενο κατά το οποίο είτε ακούμε τα πάντα ή τίποτα. Ακόμα και μια ήπια απώλεια ακοής, κατά την διάρκεια των κρίσιμων πρώτων χρόνων της γλωσσικής ανάπτυξης, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα ένα παιδί να μην αντιλαμβάνεται σωστά τους ήχους της ομιλίας και επομένως να προκληθεί καθυστέρηση στην τυπική ανάπτυξη της επικοινωνίας.
Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο, εφόσον έχει γίνει αδιαμφισβήτητη διάγνωση, πρέπει να γίνει χρήση τεχνολογίας ακουστικών βοηθημάτων όσο το δυνατόν ταχύτερα, ώστε το παιδί να επωφεληθεί της ακουστικής εμπειρίας έγκαιρα.
Είμαστε στη διάθεσή σας
για κάθε απορία που μπορεί να έχετε, μην διστάσετε